Monday, August 10, 2009

Samseng pun tau takut

Semalam baru balik outstation. Sampai depan rumah, 2 budak nakal merangkap anak jiran aku tersengih-sengih. Jangan harap aku nak sengih balik. Nak pancing aku la tu. Takdenya aku nak beli keropok ke gula-gula ke kat korang.

Dah la malam-malam korang duk ketuk-ketuk pintu rumah aku. Tak cukup pintu,dinding pun korang ketuk-ketuk masa bapak korang keluar. Sebelum subuh dah bising-bising.Tu belum lagi kesan tapak tangan kat keta aku. Macam-macam korang tulis pagi-pagi. Nasib baik la tu air embun je. Tapi korang tetap samseng kecik yang tak boleh bagi muka.

Sorang abang, sorang adik. Kalau kat tadika ni, budak-budak lain mesti dah takut ni. Tapi jangan harap aku nak takut dengan korang. Aku ketuk kepala sorang-sorang kalu apa-apa terjadi pada keta aku. Siap korang.

Aku turun dari keta. Mereka masih tersengih-sengih macam siput busuk. Aku ambil beg dan terus nak masuk rumah. Muka ketat sikit, baru budak-budak respek brader-brader macam aku ni.

Baru nak bukak pintu, si abang bertanya.

"Abang baru balik kerja?"soalan budak-budak hingusan.

"Hmm.." aku jawab dengan ego dewasa.

"Abang kerja apa?"soalan tahap tadika ni.


"Kerja Tok Mudim," aku jawab ringkas sambil memberi jelingan tajam.


Malam tadi dengan amannya aku dapat tengok Clark Kent cuba tackle balik Lana Lang dari Lex Luthor.

14 comments:

  1. uih..tok mudim..
    besok² mesti kene gores 3 line plk kete tu..
    hahahaha!

    ReplyDelete
  2. Uishh...Ko kene sayangi kanak-kanak..die merupakan penyambung warisan anak bangsa kita...Garang kene bertempat..Mengikut Ahli Psykollogi Jean Piaget..Perkembangan kanak-kanak pada usia diantara 6-8 tahun..pada tahap ini kanak2 suka bertanye dan hati suka memberontak...Jika kanak2 bertindak diluar batasan banyak2 beringat yang duit ko tu kene zakatkan serta belanja kawan lebih lagi..hehehe..specially macam aku...Mcm tu lah jean piaget cakap...hehe

    ReplyDelete
  3. hanie:kalu dia buat camtu,memang aku gores badan budak2 tu..haha.

    ceker ayam:Alamak..nasihat dr sorg guru ni..merepek sgt lu tulis ni..gua komen skit je..aku blnje mkn bila lu blk cuti.hehe.

    ReplyDelete
  4. tak lama lagi mesti depa panggil hang"ketua! ketua!"
    macam shinchan panggil pengetua dia..

    ReplyDelete
  5. lu bela la anjing pemburu tu kasi jaga kete lu...
    xla susah... samak kete lu stiap pagi je... haha...

    ReplyDelete
  6. anas:"Kamu jgn nakal-nakal ya"dialog alihsuara pengetua.haha.skg aku dh jd otai kpd bdk2 tu.haha.

    labelle:Apa kata lu je yg jd jaga keta gua..leh x?kerja amal tu.haha

    ReplyDelete
  7. bukan gua xmau... tp harga brg skang sume da naik... gua terpaksa cas...

    tp gua suke lana dgn lex...
    tah la... jgn tanye kenape...
    terpulang kepada imiginasi pelukis masing2...

    ReplyDelete
  8. laballe:Si botak tu org jahat yg paling gua suka..haha..cari awek mcm Lana la..hehe

    Faryn:Nape?xleh ke?hahaha..ke nk jadi tok Kadi?

    ReplyDelete
  9. erk... apsal taste kite same ni... lu da cukup iman ke bai? brani lu kacau line gua... lana gua punya k...

    mase die belakon cite snow white ke ape tah... comel gile... rase cam nak pijak2 je... wahahaha...

    ReplyDelete
  10. tok mudim leh jato cinta gak ke ngan lana?
    :)

    ReplyDelete
  11. tok mudim pun ada "bunga" juga kan....

    ReplyDelete
  12. crazy labelle: Lu amik la si botak Lex tu..gua amik lana..haha

    epalejau:Boleh,apasalahny..tah2 Lex tu tak sunat lagi.haha

    bekam:Sudah semestinya bai..bunga mahal punya..haha

    ReplyDelete