Friday, July 17, 2009

Perasaan curiga terhadap kanak-kanak

Dah masuk 4hari aku pindah rumah sewa baru di hujung peta Kuala Lumpur. Dekat sikit dengan tempat kerja yang memakan masa 15 saja. Rumah baru ni aku ada 2 orang termasuk aku. Mamat satu ofis dengan aku. Hujung tahun dia nak kawen, aku dah plan nak cari tempat berteduh yang baru.

Rumah ala-ala kampung yang memungkinkan aku tidak lupa daratan tentang asal-usul aku ni. Berkembar dengan jiran yang sudah berkeluarga. Ada 2 orang anak lelaki yang belum lepas mimpi basah. Darjah 2 & 3 barangkali. Tak sempat interview budak-budak tu.

Rumah yang ada 2 bilik kelamin ni menawarkan 1 bilik air besar secara percuma. Ditambah dengan 1 kipas syiling yang aku rasa dipasang sejak tahun 80-an. Ruang tamu yang luas macam padang tennis. dari segi keselamatan, amat berpuas hati dengan adanya tuan tanah @ tuan rumah 50meter depan rumah aku. Kalau pencuri nak try-try pecah rumah, dia dah stanby dengan parang panjang.

Garaj kereta cuma ada 1. Oleh yang demikian, kereta aku terpaksa meyerah kalah kepada jiran sebelah yang lebih otai dari segi tempoh bermastautin. Kereta aku terpaksa di parking di hadapan pintu rumah. Lebih dekat di hati aku.

Semalam masa aku balik kerja, parking keta depan rumah. Nampak 2 orang kanak-kanak riang bermain di garaj kereta yang menempatkan kereta bapa mereka. Sorang naik atas bumbung dan sorang main ketuk-ketuk bonet. Nampak kenakalan yang amat dashyat dalam diri kanak-kanak itu.

Aku turun dengan dahi berkerut. Nampak mereka berdua melemparkan senyuman manis pada aku. Macam ada niat jahat yang tersembunyi. Celaka.

11 comments:

  1. diorang nak berkenalan dgn jiran baru dengan cara yg kejam (abis la kete ko pas nih)..hahaha

    ReplyDelete
  2. abis la kete pasni...
    hahaahaha

    ReplyDelete
  3. jual kereta beli motor beb. sebelum apa2 jadi kat kereta hang!

    ReplyDelete
  4. ape lg..cr la port nk sorokkn kete.. :P

    ReplyDelete
  5. haha... ko buat muke brutal gile sambil ramas oren sampai kluar jus ke... baru la diorg gentar weyh... agagagaga...

    ReplyDelete
  6. kejora:Apa2 jadi kt keta aku,aku londeh seluar budak2 tu..hehe.

    faryn:Doakan semuanya selamat..hehe

    anas:Aku rasa moto lagi senang budak2 tu kerjakan.haha.

    hanie:Tgh cari,tapi yg paling selamat kat ofis..haha

    belle:Aku guna buah durian ok x?lagi brutal.haha

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  8. hang park kat ats bumbung la,kompom selamat.

    ReplyDelete
  9. bekam:Tangga gua xbeli lg..susah la nk parking atas bumbung.

    ReplyDelete
  10. len kali join dia org..ble lepak sambil ketuk cermin..syok dohhh...

    ReplyDelete
  11. otomen:Memang gua nak lepak ngn diaorang kalu diaorg apa2kan kereta gua,gua nk hentak kepala budak2 tu kt cermin..haha.kejam x?

    ReplyDelete