Friday, December 16, 2011

Kelebihan Berjanggut

Aku balik kampung minggu lepas. Sekarang ni biasa pakai t-shirt sama seluar track. Petang-petang pi mana-mana itu la pakaian aku. Sama macam kat KL jugak. Nak rock-rock sangat pun ikut tempat jugak. Kalau nak ke surau pun rock, macam mana pandangan pak imam sama jemaah surau yang lain kan? Untuk tidak menjatuhkan air muka ataupun menconteng arang ke muka bapak mentua sama mak mentua aku, kadang-kadang rock aku jadi macam Sham Kamikze. Pakai jubah. Yang penting niat nak sembahyang tu. Kalau orang mengata tak sedap jugak dengar.

Satu hari aku naik moto skuter adik pompuan aku. Niat nak jalan-jalan sambil amik angin kampung. Angin kampung aku masih terpelihara baik dari pencemaran kilang-kilang dan radioaktif. Aku jenis pakai helmet bila mana aku naik moto. Walaupun dekat.

Memandangkan minyak moto adik aku ni dah tahap 2-3 teguk saja. Aku terus menuju ke stesen minyak dekat-dekat situ. Helmet dengan wizer gelap kononnya nak cover muka hang kalau hang tak berapa Aaron Aziz.

Sampai stesen minyak, ada budak lepasan SPM aku agak-agak sebab gaya tu macam budak-budak K-POP. Siap lagu K-Pop terpasang kuat diluar stesen minyak kampung ni. Dengan rambut depan terjuntai kaler karat-karat ayaq pili. Aku parking moto betul-betul sebelah pam minyak. Tanpa menunjukan muka Aaron Aziz, aku terus stanby nak bayar sambil tangan seluk kocek seluaq. Budak K-POP tadi datang dari belakang sambil melaung kuat:


"Oiii adik, pam situ untuk kereta saja. Nak isi minyak moto mai kat pam belakang ni"

Tu dia. Dia punya bahasa sama jalan mengangkang ngangkang megah menuju ke arah aku. Hang agak-agak budak-budak K-POP ni kurang didikan agama atau kurang kena belasah masa kat sekolah?


Aku menggeleng kepala jenis brader-brader saja. Kecewa dengan pengaruh budaya luar yang tak mementingkan kesopanan dan kesusilaan remaja zaman sekarang. Aku bukak helmet terus usha rapat sama budak K-POP tu. Langkah dia terus lemah gemalai menuju ke pam minyak aku sekarang.


"Sorry bang, tadi dari belakang nampak macam budak sekolah. Sorry bang. Janggut tu saya tak nampak."

Muka merah dia tak nampak sangat sebab kulit dia tak macam artis K-Pop. Kulit sama kaler dengan aku saja. Aku hulur duit minyak sama dia. Dengan hormat dan bersopan santun dia menyambut.






"Sekarang boleh gua isi minyak kat sini?"



Dia hanya boleh kata ..YA.

3 comments:

  1. haa kau. termalu sendiri. mungkin kejadah kpop kuat sangat tu pasal jadi centu

    ReplyDelete
  2. Sekarang nie mmg musim-musim K-POP

    Jantan betina nak K-POP

    ps: Nasib baik K-POP kalau C-POP

    ReplyDelete
  3. Wadi:Sopan santun itu penting.hehe

    ismail:K-Pop ni xlama, ikut musim jgk budak2 skg, x rock lgsg.haha.

    ReplyDelete