Thursday, August 4, 2011

Puasa 5 : Langkah Berhenti

Sambil-sambil tolong bini siap-siap prepare juadah berbuka. Aku dengan steady lepak sepam dua dulu tengok Jejak Rasul. Jejak Rasul sekarang dah tak kick macam mula-mula dulu. Rasa macam hilang seri bak kuih seri muka tanpa manisnya. Bagai kuih lopih tanpa gula merah.

Sementara tunggu pak bilal melaungkan azan dari dalam surau depan rumah, aku sama bini, adik ipar, mak mentua sama pak mentua duduk mengadap juadah ala kadar yang terbentang depan muka. Sebagai orang-orang yang dah besar panjang, tiada langsung rasa tercabar dengan bau-bau masakan tersebut. Aku juga tidak tercabar dengan panggilan nafsu pasar ramadhan yang memanggil-manggil bagai kekasih hati yang merindui sang kekasih.

Lagi beberapa minit azan nak berkumandang. TV pulak time-time macam ni dah keluaq iklan soya cincau tak pun Ribena sekali harung doa bukak puasa yang di baca budak-budak.

Azan...


Selesai makan seala kadar yang mungkin dan bersolat, kaki terasa nak mengambil angin di luar rumah. Belum lagi kaki mencecah kawasan pagar rumah, suara dari dalam rumah lebih memecah langkah aku.




"Kalau tak sayang anak bini, hisap la rokok tu puas-puas"





Langkah gua terus ke surau. Mengaji.

2 comments:

  1. langkah terhenti..
    elok benor le suara itu bersuara...=)

    ReplyDelete
  2. hang kena faham konteks ayat tu pett. bini hang cakap 'anak bini'. itu kiasan tu sebab hang ada bini ja, belum ada anak lagi. maknanya hang boleh terus merokok selagi belum dapat anak. aku yakin bini hang maksudkan macam tu.

    ReplyDelete