Tuesday, August 2, 2011

Puasa 3 : Selamat Hari Jadi Pak (02/08/1960 - 10/02/2011)

Selamat Hari Jadi Yang ke - 51 tahun kepada arwah bapak aku yang meninggal dunia pada 10 Febuary 2011 yang lalu. Sepatutnya umur dia tahun ni 51 tahun. Disebabkan Allah lebih menyayangi dia, maka kembalilah dia kepada yang maha kuasa.

Pak aku meninggalkan seorang permaisuri yang cantik rupawan, 6 orang hero yang kacak bergaya dan seorang heroin yang comel. Tidak ketinggalan juga seorang cucu sulungnya yang comel macam anak sulung dia dan dua orang menantu bak puteri bulan purnama.

Bagi aku takdak perbezaan yang ketara sangat tahun ni. Berpuasa dan beraya tanpa bapak aku itu saja yang terasa. Perbezaan itu adalah dari kita sendiri. Kita yang mencorak keadaan sekeliling. Kalau kita berduka, maka bersedihlah semuanya. Kalau kita menerima, bersenang hatilah kita. Bermakna, tidak akan ada titisan air mata untuk tahun ini selain air mata kesyukuran. Persiapan seperti biasa sebagaimana tahun-tahun sebelum. Hero-hero ni dah di ajar dari kecik tentang berdikari dan mensyukuri. Bukan di ajar untuk menyusahkan diri, menunggu senang, tidak berusaha, mendengki dan meninggi diri.

Aku sama adik-adik steady. Kami doakan kehidupan pak di sana lebih aman dan doa kami semua sentiasa mengiringi pak. Sebagai penggganti bapak, hero yang utama tentulah aku sendiri sebab anak sulung kena cover family. Walaupun tanggungjawab aku menjaga mak dan adik-adik umpama Clark Kent yang berkuasa hebat dan berwajah kacak, aku masih memerlukan tangan dan sokongan adik-adik aku yang lain supaya kami saling berpaut.

Walaupun pak baru meninggalkan kami beberapa bulan lepas, kami masih kuat mengharungi dan menjaga mak yang tersayang. Anak jantan kalau tak reti nak jaga mak bapak, pi jumpak tok mudim sekali lagi dan sila duduk atas batang pisang.




Apa yang aku boleh cakap, untuk hari ini, sedekahkanlah Al - Fatihah untuk arwah pak aku. Al- fatihah.



Mati itu pasti. Hidup Insyaallah.

8 comments:

  1. Alfatihah..semoga rohnya dicucuri rahmat.;)

    ReplyDelete
  2. Al fatihah untuknya...semoga gembira di hari raya.

    ReplyDelete
  3. Pett, thn pertama raya tanpa "dia" mmg akan terasa skit. Mak i meninggal dunia last year bulan 3, mmg terasa gile...raya pun mcm x raya jer...nak pulak dgr lagu raya arwah sudirman..lagi sayu meleleh air mata. Al-fatihah buat orang2 yg kita sayang, semoga roh mereka dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang yg beriman. Amin.

    ReplyDelete
  4. milla:TQ.;)

    Jett: Tq bai. sama la.hepy puasa n raya.

    ReplyDelete
  5. Dylan:Amin. Semoga mereka ditempatkan dikalangan org2 yg beriman. Mngkin aku akan merasainya tahun ni, tp insyaallah melalui saat2 macamni secara tenang hati dan redha.;)

    ReplyDelete
  6. Maaf terlambat nak wish...........
    Selamat Pengantin Baru .....
    moga bahagia hingga ke hujung hayat... selamat berpuasa ....... salam idul fitri dari kami bertiga...

    ReplyDelete
  7. Salam cikgu. Smp jgk cikgu ke blog saya.hehe. Tq for the wish. Selamat berpuasa & slam aidilfitri dari sy sekeluarga jugak.

    ReplyDelete
  8. InsyaAllah, hang boleh lalui benda tu semua, hang kuat...kata clark kent kan? ;)

    ReplyDelete