Tuesday, June 21, 2011

Selamat Hari Bapak

Semalam hari bapak. Tahun lepas punya hari bapak aku ada tulis surat dalam ini belog. Tak tau la bapak aku pernah baca ka dak. Itu tahun lepas punya cerita.



Tahun ini, aku dan adik-adik aku sambut hari bapak tanpa bapak aku. Dah lebih 4bulan bapak aku pergi buat selama-lamanya. 4bulan bukannya lama. Tapi masih terasa kehilangan dia. Sebagai anak sulung, aku tau tanggungjawab aku kat mak dan adik-adik. Aku di ajaq keras kepala sejak kecik, bukan di ajaq, tapi memang aku kurang ajaq pun. Sebab keras kepala aku ni, aku kuat macam Suria Perkasa Hitam. Aku meratapi pemergian bapak aku pada 10.02.2011 hari tu secara seorang anak jantan. Menangis aku bukan umpama hidup di dunia ni dah takdak makna. Itu bukan watak seorang hero. Bila hang menangis bagai nak rak, hang umpama menidakkan ketetapan yang telah ditentukan oleh- NYA. Lagipun, takkan hang nak tunjuk hang punya mental yang lemah kat adik-adik. Tak hero la.




Arwah bapak aku pergi dengan senyuman yang manis. Aku bersyukur. Walaupun kali terakhir aku berjumpa dengan dia pada 25-28 December 2010. Lepas tu kali terakhir aku bercakap dalam bulan January 2011 sebab bapak aku nak inform tarikh kawen aku. Itu kali terakhir dengaq sora dia. Lama kan? Lama la sebab itu bapak kita. Bila saat pemergian dia 10.02.2011. Aku sama adik kedua aku dalam kereta pulang dari KL ke Perak. Sepupu aku jugak sekali.



Dari awal pagi bapak aku masuk hospital, aku tenang walaupun dalam hati tiada sapa yang tau. 5minit sebelum aku sampai ke hospital setelah memecut kereta aku melebihi had undang-undang jalan, SMS dari adik pompuan aku diterima..."Pak dah tak dak..". Pendek dan ringkas. Aku sebenarnya dah bersedia menerima ketentuan-NYA. Arwah bapak aku sakit tak lama, 2-3hari demam dan dia pergi sebab serangan jantung. Syukur lah kerana dia pergi tanpa menanggung sakit yang lama.



Berdiri dan mengadap jenazah dia setelah tiba di hospital, aku merenung wajahnya yang terbaring kaku. Sebagai hero dalam family, aku kuatkan semangat aku untuk mak dan adik-adik aku. Mereka adalah hero-hero aku sekarang. Sebagai orang Islam yang dididik sejak azali, aku nampak kekuatan semua adik-adik dan mak aku menerima takdir. Semua orang akan pergi bai. Kita jugak. Kuatkan lah hati bila menghadapi saat-saat begini. Memang susah tapi kita patut bersyukur kita masih diberi peluang untuk terus hidup mengejar dunia dan akhirat.



Dari kecik bapak aku ajar tentang kesusahan dan berdikari. Apa ada hal? Macam tu la ajar anak-anak. Biaq susah dahulu. Baru senang kemudian hari. Pesan arwah bapak, jangan kita menganiaya orang lain walaupun orang lain menganiaya kita. Buat baik pada orang, orang akan buat baik pada kita. Biaq orang cari pasal, jangan kita buat pasal. Sabar itu separuh iman. Kalau tak dak iman, boleh tersesat dalam lubang gelap. Guna kesabaran dan akal yang panjang dalam hidup. Berkat kejujuran dan kesabaran akan memberi hasil yang lumayan. Bukan duit yang kita cari tapi pengalaman dan bekalan ke dunia yang satu lagi. Ada faham bai?



Semoga arwah bapak aku dicucuri rahmat. Hanya doa-doa anak-anak,isteri,rakan-rakan, sanak saudara serta orang beriman sentiasa dikirim untuk bapak. Selamat hari bapak pak!



Juga Selamat Hari Bapa sama bapak mentua aku En Mansor yang macho lagi sempoi dan adik lelaki aku yang makin gemuk. Semoga murah rezeki dan panjang umur.



Semoga aku dapat sambut hari bapak pulak tahun depan. Ecehhhhh! Doa tu doa!



P/s: Aku dalam proses untuk menerbitkan sebuah projek kecil-kecilan khas untuk arwah bapak aku. Semoga aku dapat siapkan sebelum hari raya. InsyaAllah.




Hari raya tahun ni dah kena discuss baik-baik dengan orang rumah. Kampung sapa ketupat sama rendang paling sedap. Nasib baik kampung dua-dua utara. Senang cerita.

6 comments:

  1. yes! biar orang nampak kita macam anak jantan! biar nampak taf!

    ReplyDelete
  2. Citah: Auwww u ni. ganas la.haha. Lu mmg kena nmpk taf citah. baru Ironman!haha.

    ReplyDelete
  3. ada harapan anak sedara wa bertambah tahun depan..kehkehkeh..

    ReplyDelete
  4. Haha.doa2kan selalu supaya cepat dpt rezeki.

    ReplyDelete
  5. selamat hari bapak akan datang untuk kau jugak. tahun depan xpayah wish. hee

    ReplyDelete
  6. Vivi: Peehhh..semoga kata2mu itu satu doa..hehe.amin.

    ReplyDelete