Monday, December 13, 2010

Ulasan Buku : Rayyan Fantasi


Sebenarnya salah satu benda yang aku suka baca ialah Novel. Ini bukan sebarang novel. Novel yang aku baca novel aksi ganas-ganas dan misteri. Tapi terselit jugak bab cinta-cinta. Sebenarnya baru aku sedar aku ada bakat membaca sejak dari zaman studi kat U lagi tahun 2005.

Sejujur-jujurnya aku respect sama Ramlee Awang Murshid (RAM) punya novel. Baru 7 bijik novel beliau aku baca sepanjang aku hidup. Selebihnya aku sedang usahakan untuk beli dan baca serta kumpul. Kekangan masa yang agak terhad untuk aku membaca. Aku sedang kumpul buat koleksi dengan menggunakan duit gaji aku. Bukan lagi duit PTPTN.

Aku baru beli novel terbaru beliau ni Khamis lepas. Tapi Khamis malam aku tak start baca lagi. Jumaat siang aku kerja. Jumaat malam baru aku baca. Bermula dengan sebatang rokok dan secawan kopi panas. Aku mulakan bacaan novel ini sambil mengabaikan awek-awek serta Cik Kaunseling yang menghantar SMS. Fokus aku terus kepada bacaan novel ini.

Rayyan Fantasi dimulakan dengan misteri. Persoalan yang lahir menangkap jasad dan fikiran aku untuk terus membaca sampai lupa untuk tengok TV. Air kopi panas yang aku bancuh sudah menjadi sejuk. SMS Cik Kaunseling aku abaikan. Lisa Surihani punya call 6-7 kali, aku tak angkat. Biarkan dia merajuk.

Ok.ok.terus ke ulasan buku. Rayyan Fantasi adalah untuk mereka yang ingin berimaginasi dan suka berfikir dari luar kotak fikiran. Aku memang suka berfantasi. Hidup kena berfantasi dan berimaginasi kadang-kadang. Jangan terlalu memikirkan realiti macam Akademi Fantasia. Ini novel bukan pasal AF! Ini novel yang membuat kita memikir tentang dunia luar. Dunia yang lebih luas dari Bumi.

Olahan dan penceritaan RAM seperti sebuah realiti seperti mana aku membaca novel-novel beliau sebelum ini. Aku terus hanyut dan terus berlayar bersama Rayyan di dunia Fantasinya. Ketamakan kuasa yang digambarkan dalam novel ni adalah realiti dunia kini. Yang lemah ditindas dan yang berkuasa terus menindas. Politik? Dimana-mana ada politik.

Siapa itu Rayyan? Bukan anak sedara aku yang berumur 2bulan. Bukan. Rayyan adalah seorang yang misteri. Hidupnya mesti ada cinta. Cinta itu tidak di khususkan cinta antara insan manusia. Tapi yang lebih penting cinta pada yang satu - ALLAH. Aku seorang yang gila berimaginasi untuk mempunyai kuasa super hero yang tiada bandingannya. Memperjuangkan keselamatan dunia dan planet-planet lain. Tapi aku tak punya kuasa itu. Rayyan lebih beruntung dari aku barangkali. Dia punya kuasa yang aku ingin miliki sekarang dan selamanya!

Pembacaan aku umpama menonton sebuah filem Melayu moden yang penuh aksi,cinta,peperangan dan dakwah tentang Islam. Cukup menarik sehingga aku lupa untuk menghisap rokok dan menghirup kopi sejuk. Aku terus meresapkan jiwa aku ke dalam novel ini. Aku anggap aku adalah Rayyan. Aku terus berperang, merancang dan mencari kemenangan untuk dunia fantasi aku. Aku terus beraksi seperti sebuah filem Hollywood. Dalam cerita ini aku adalah Rayyan. Mempunyai kuasa yang hebat dan nilai-nilai kekeluargaan yang tinggi buat seorang pemuda seusia Rayyan ini.

Bacaan aku tamat jam 2030 pada hari Ahad 12.12.2010. Sebenarnya hari Sabtu aku berdating dengan Cik Kaunseling. Satu hari ternanti-nanti untuk balik rumah dan terus membaca Rayyan Fantasi sampai habis! Cerita banyak pun tak guna kalau hangpa tak baca novel. Tapi aku jamin novel ini antara yang terbaik. Bagi aku semua hasil RAM terbaik. Jangan hangpa terlalu memikirkan logik. Logik atau tak logik itu ada dimana-mana. Cukuplah aku ulas macam ni,orang kata sekadar seulas bawang saja. Kalau hangpa nak tau selebihnya, beli dan baca.

Rasa macam belum cukup puas! Mesti disambung lagi.Brader RAM. Sila sambung lagi.

Kalau hangpa cakap macam ni

"Muka ganas-ganas macam ni baca novel???"

Aku akan jawab macam ni


"Kepala otak hang!"

4 comments:

  1. nampak sgt dah cukup haul kena kawin hg ni...
    heh!

    ReplyDelete
  2. sokong..novel RAM sumanya terbaik!!..

    ReplyDelete
  3. afendi: Hang tggu aku punya jemputan kawen thn depan.kena mai.haha.

    miss lolli: Semestinya! Rock2 pun boleh baca novel dia.haha

    ReplyDelete
  4. Yaaaa Petttt.. aku suka gak baca.. Dah beli.. Tapi baca lagi nmovel ni...

    ReplyDelete