Wednesday, February 3, 2010

Internet dengan Pisang Goreng tak pernah sama maksud.

Aku berpendapat internet adalah keperluan pada zaman sekarang. Tak kira di mana la kita duduk. Walau atas pokok sekalipun. Memang ada pro dan kontra kalau kita berinternet ni. Kita kecilkan skop kepada berinternet di pejabat. Bukan bertenet-tenet. Kalau bertenet dengan awek kat opis, itu memang bahaya. Tak berfaedah langsung. Lebih baik bercucuk tanam dan membela ikan di facebook. Aku jenis pemalas dan tidak suka bercucuk tanam atau membela ikan.

Aku tahu tak semua pejabat dibenarkan kita melayari internet secara berlebihan. Takut memudaratkan motivasi kerja. Kononnya. Datang opis semata-mata bukak facebook @ blog pun salah jugak. Sekarang kita jangan cakap pasal keburukan. Kita cakap pasal benda-benda positif sikit.

Waktu bekerja kebiasaannya dari pagi seawal 8 pagi untuk sector kerajaan dan 9 pagi untuk sector swasta. Lebih kurang. Waktu pulang rumah untuk memasak nasik bagi yang bersuami dan beristeri pula dalam lingkungan pukul 4 @ 5 petang bagi sector kerajaan dan swasta juga. Yang bujang makan kat mamak sudah.Tapi ada yang bekerja sampai lewat malam. Contohnya aku sendiri. Bukan rajin,tapi tanggungjawab.

Dalam lingkungan waktu bekerja tersebut, ada waktu rehat dan bersolat. Selain itu takkan kita nak mengadap computer tanpa sempat mengelip mata sekali pun. Otak kita ni bukan diperbuat dari besi tahan karat. Otak perlukan rehat jugak. Sekali sekala main facebook atau berblog apa la salahnya. Bukan boleh jejaskan prestasi kerja pun. Kita boleh kawal benda tu. Tapi kalau memang ada hari yang kita tak de keje nak buat macamana?Nak berlakon mengadap computer 24jam dengan harapan gaji boleh naik 2-3 kali ganda.Citt. Poraahh.

Pada aku tak salah kalau kita nak rehatkan minda. Tapi tak semua opis faham benda ni. Kita berbicara tentang sekatan dari pihak-pihak tertentu mengenai isu ini.Macam dalam Aduan Rakyat pulak. Ok, kita faham sesetengah opis melarang pekerja dia berfacebook or berblog sebab ada alasan yang kukuh barangkali. Barangkali melalaikan. Barangkali. Aku rasa ramai jugak kawan-kawan aku yang kebebasan berinternet mereka di sekat tanpa warning di opis-opis mereka. Hari ni boleh buka website ni, esok lusa dah tak boleh. Kesian pun ada. Ye la, dah la stress dengan keja, nak rilex-rilex tapi sebab ni menambah stress lagi. Kesian kan?

Yang lagi stress orang yang keje sampai lewat malam. Adakalanya sampai Subuh. Gila betul lu orang keje. Langsung takde akses internet selain baca email pasal keje. Gila apa nak baca email keje 24jam???Sebenarnya sekatan terhadap internet ni boleh kawal dan kita bertolak ansur sikit. Ini tak, sesetengah orang boleh akses internet, sebahagian lagi tak leh langsung. Macam pilih kasih pulak. Agak kurang sopan di situ. Kalu lu orang download cite porno memang patut kena sekat pun. Download benda-benda tak berfaedah. MasyaAllah. Tapi tak semua orang macam tu kan.

Alaa..macam salah besar pulak kalau kebebasan internet disekat sampai nak tengok Fantasy League pun salah. Bukannya Fantasy Sex. Seminggu sekali je pun paling kurang. Kadang-kadang aku pun tak faham sesetengah orang punya pengurusan atau pun perangai. Sekarang aku punya ofis tiada masalah untuk semua tu. Yahoo Mesenger 24 hours bukak sebab semua communication dengan orang luar pakai Skpye @ YM. Jimat kos kompeni. Ye la, kompeni kecik. Tak macam kompeni-kompeni besar. Tapi kalau kompeni besar-besar pun tarak guna jugak kalau lu orang tak leh bebas berinternet. Macam dalam penjara.

Ramai member-member aku kat sektor kerajaan or swasta sekali pun, diaorang kaw tim dengan pihak tertentu untuk akses internet. Secara sembunyi-sembunyi la. Nasib baik pihak tertentu mereka bertimbang rasa. Alaaa..sikit punya hal, apa adahal. Kawan-kawan pulak tu. Yang lain aku tak tau la. Sapa-sapa yang tak leh berfacebook,berblog atau yang lain-lain di opis tu, terima la dengan hati yang tenang dan terbuka. Berinternet ni sebenarnya ada keburukan jugak,aku tak cakap 100% benda ni bagus. Aku kasik satu cadangan la kat lu orang, bawak broadband sendiri. Habis cerita. Tak pun share-share la. Jimat sikit. Tapi kita pun kena pandai cover-cover jugak la. Keje jangan abaikan pulak. Baru tak kantoi.


***
“Oiiii..apa lu buat tu?Tengok blue film ka?Mau kerja ka tak mau?”

“Stress boss. Mau surf internet sikit”

“Cilaka. Lu datang sini.”

Kantoi aku. Habis kuat pun aku kena maki je ngan boss ni.




“Lu tau ka macamana mau download gambar dalam wa punya facebook?”

12 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. ekeke bos ko pun sama facebook wakakaka

    ReplyDelete
  3. hahaha...cool lah bos ko...ahhaa..emmm tp trpkir..kat mne psang gorengnyer...

    ReplyDelete
  4. bagus..bagus.
    superhero yang prihatin lu nih Pett.
    sekali baca ala-ala artikel net savvy kat majalah siut. pos lah artikel nih wei. bleh jual.

    ReplyDelete
  5. haha~ cte punye serius. ending terbaek.

    ReplyDelete
  6. bos pun teringin nak main fishville.
    :D

    ReplyDelete
  7. layan FB dekat opis... mcm pisang goreng jgk dia punya rangup..


    [sb tenet laju seii hahaha!]

    ReplyDelete
  8. aku keja gomen. facebook bole tp cafe world/poker kalu, jahanam.

    ReplyDelete
  9. kat mana ada juai goreng pisang sedap?
    heh....

    ReplyDelete
  10. aku harap org yg berkenaan baca entri nih..

    mcm mana nak terapkan budaya menbaca kalo blog kena blok di opis?

    ReplyDelete