Wednesday, September 5, 2012

Kuat Dan Sihat

Sedang leka aku bermain permainan "Galah Panjang" kat padang sekolah, kawan aku, Farid duduk termenung di bawah pokok sambil tengok kami bermain.Dia tidak turut bermain macam kami. Dari jauh dia usha sambil dahi berkerut-kerut macam siput sedut. Sebagai budak darjah satu yang cergas, cerdas dan bercita-cita menjadi Superman. Aku bertanya pada Farid kenapa dia tidak bermain bersama.
 
Dia cakap" Aku tak sihat". Lemah dia menjawab. Nampak tidak kuat semangat.
 
"Hang nak jadi sihat dan kuat?" Sambil tangan aku mencekak pinggang dan menggoyangkan kaki seperti Ajis dalam Sarjan Hasan.
 
"Mau la,macamana?Aku dah makan ubat mak aku bagi pagi tadi" Farid membalas.
 
 
"Ubat tak mujarab!"Lalu aku keluarkan bekas minuman telefon bimbit aku dan bagi pada dia. Bukan calang-calang budak darjah satu ada bekas air talipon bimbit macam aku tu. Itu pun lepas aku tunjuk 'gengster' sambil menghentak-hentak kaki dan mengamuk depan bapak aku kat kedai Pakcik Man Kudu. Lepas tunjuk 'gengster' depan bapak aku, kat rumah baru aku pulak kena gengster sama bapak aku. Itu cabaran kecil sebagai seorang Superman. 
 
 
"Nah!Minum ni!"
 
"Air apa ni?" Farid menyambut talipon bimbit aku.
 
"MILO!" Aku pantas menjawab.
 
"Boleh jadi sihat ke?" Farid ragu-ragu.
 
 
 
 
 
"Oiiii...Minum MILO boleh jadi sihat dan kuat tau!Tak percaya hang tengok iklan kat TV!"
 
 
Aku terus menoleh dan melangkah gagah menuju ke padang sambil Farid masih memegang talipon bimbit aku.
 
 
 

2 comments:

  1. Hahaha....klakar...awak ada sense of humor...laki MD pun suka wat lawak n cerita2 zaman kecik2 dia....



    #psssttt......tapi malas nak taip verification...kat bwh komen aaaa ....

    ReplyDelete
  2. Tq so much MD. Baru aku perasan pasai verification word tu. Hehe. Aku dah setting lain.

    ReplyDelete