Thursday, December 2, 2010

SPM : Rangkuman Subjek-Subjek

Matematik :
Aku sepanjang tahun 1999, aku ada amik tusyen kat pekan. Bukan kat kampung aku, kat kampung aku takdak tusyen. Semua kena pi pekan. Berbekalkan berkat aku belajaq tusyen, subjek ni aku berani cakap aku cemerlang. Tak sia-sia aku fokus dengan tusyen tersebut sambil menepis godaan awek-awek sekolah lain yang duk gatai hantaq surat cinta wangi-wangi kat aku.

Pendidikan Islam :
Aku tiada masalah sebab aku orang Islam. Walaupun ada jugak terlepas bab-bab yang ilmu belum penuh di dada. Tapi jawapan aku untuk SPM kira boleh lulus cemerlang. Tapi jangan kita leka dan gembira sebab cemerlang di SPM. Di akhirat belum tentu bai. Ingat tu.

Sejarah :
Inilah paper yang paling bosan dalam sejarah hidup mengambil peperiksan walaupun di peringkat mana sekali pun. Teknik yang paling penting dalam menjawab periksa ni ialah menghafal. Hang boleh hafal ka tarikh-tarikh masihi yang beribu dalam buku sejarah ni. Apa punya soalan duk tanya pasai tahun-tahun ni. Aku bukan jenis nak hafal sangat. Memang penting sejarah ni tapi subjek ni aku paling bosan. Tapi lulus cemerlang jugak.

Selepas habis subjek teras yang 5 paper tu aku la ni melangkah ke peringkat memerah otak dan mengepam peluh-peluh untuk dihantar ke dahi. Pada tahap ni aku punya study tak macam subjek-subjek teras. Aku lebih bekerja keras. Macam mana hangpa tengok budak-budak yang pakai cermin mata tebal 4 inci duk sudy mengadap buku tu tanpa toleh kiri kanan, lebih kurang macam tu la aku punya study. Ayaq Yassin ada 2-3 botol aku teguk dalam 1 hari.

Subjek Biologi sama Ekonomi Asas aku jawab macam orang pandai yang belajaq nak jadi doktor sama bisnesman bila besaq nanti. Boleh tahan jugak dia punya soalan. Tapi boleh tahan pandai jugak aku jawab. Matematik Tambahan? Ini cukup-cukup makan. Tak kenyang. Cukup alas perut orang kata. Sapa la yang duk reka subjek ni aku rasa dia gila. Cukup lah aku cemerlang dengan Matematik aku. Untuk Matematik Tambahan ni, cukup tambah-tambah subjek.

Untuk dua paper yang terakhir, aku masuk dewan dengan hati yang tenang dan mulut berzikir.

Fizik & Kimia :

Ujikaji dalam makmal aku memang "A" dari segala ujikaji. Untuk teori pulak,dari banyak-banyak soalan yang depa bagi dan helaian kertas soalan yang agak tebal, aku belek dan aku mengambil masa untuk jawab soalan yang senang-senang dulu. Aku ambil masa yang lama jugak nak cari soalan yang paling senang. Paling senang nak jawab. Aku nak pilih yang senang-senang dulu macam cikgu aku cakap, kita kena jawab soalan yang senang-senang dulu baru buat yang susah-susah. Tapi sekarang aku dah tengok soalan-soalan tu.





Haram. Semua susah!

4 comments:

  1. wa tak ambik biologi..tp amik lukisan kejuruteraan..alasan simple..MALAS NAK BACA BUKU!


    :P

    ReplyDelete
  2. Nasib baik kat sekolah aku xde lukisan kejuruteraan. Kalu tak,mmg aku rembar subjek tu utk SPM.Aku spesis yg mlas baca buku sekolah.hehe.

    ReplyDelete
  3. aku pun tak amik bio... ganti ngan prinsip akaun. tapi fizik + kimia + add math tetap amik ahh...

    cuma bezanya aku tengok soklan skang ni sebelah mata je...

    subhanallah aku rasa nak repeat spm balik.

    senang gila ahhhh...!!!

    ReplyDelete
  4. Agogo:Kalau suruh aku amik blik paper Kimia sama fizik sekrang,lebih baik aku mengaji dgn ustaz belakang rumah aku.hehe.

    ReplyDelete