Wednesday, October 13, 2010

Kehidupan Budak Tadika Kampung - 1988

Aku pi pasar pagi sambil tangan dipimpin mak aku. Berbekalkan seluar pendek dan baju t-shirt yang ada poket buah tembikai kat depan, muka penuh bedak dan rambut sikat tepi. Minyak rambut Code-10 kaler biru memang stlylo abis bila pakai. Kalau berpeluh pun kaler biru. Tapi kalau pi pekan kena bergaya. Nanti malu kalau terserempak dengan anak dara jiran-jiran.

Aku berjalan sambil dipimpin tangan. Mata melilau tengok benda mainan kat apek jual mainan. Ada kapal korek kaler kuning sama jentolak besar. Kalau main pasir kat depan rumah memang member-member jakun abis. Ada kereta kecik-kecik yang boleh tukar kaler bila rendam dalam ayaq sejuk. Aku berenti tengok. Tapi belum sempat tengok, tangan dah kena tarik dengan mak. Mak nak beli bawang sama barang-barang dapur. Aku tak pernah main bawang buat mainan. Hati hampa sambil mata memandang jauh kedai apek tu. Sayup-sayup hilang dari pandangan...

Sambungan boleh baca di sini : BLOG SOLTURA

Sekali sekala layan cerita zaman kanak-kanak apa salahnya. Kenangan yang tak boleh dijual beli.


Ramai sangat orang beranak semalam. Hari ni pulak adik ipar aku bakal bersalin. Aku pulak yang gemuruh tak ingat.
Tak sabar pulak nak kawen. Kawen?

4 comments:

  1. vin dah cakap kat bapak abang...
    soh beliau kawenkan abang ujung thn ni.. hahaahahahahahaaa

    ReplyDelete
  2. bace dah. lawak. ang memang berjaya menggamit aku ke nostalgia zaman kanak2 dulu. terpaksa mengaku buat kesekian kalinye, entry ang mmg best2 belaka. nanti cerita lagi naaaaaaa...

    ReplyDelete
  3. faryn: Bapak cakap tadi suh buat tahun depan.sebab ramai sangat nk kawenn ujung thun.haha. kasik hadiah tiket honeymoon ke Paris leh?

    uda: mesti hg pun sama menangis sebab tak dpt beli mainan kan?haha. tunggu cerita zaman kanak2 yg lain.aku nk dgr jgk cerita kanak2 hg.hehe.boleh?

    ReplyDelete
  4. best dowh blog tu...

    aaa... nak jadik kanak2 balekkk... sumpah rindu ngan kawan2 zaman dulu2... life budak2 zaman dulu2...

    budak2 la ni expert men game kat pc jeee...

    ReplyDelete