Tuesday, February 24, 2009

Mari bersukan

Memang aku suka sangat bersukan. Bersukan boleh menguruskan badan aku. Penghujung tahun 2007 lalu. Aku cedera separa parah di lutut akibat bermain futsal. 7bulan lamanya aku tidak boleh berlari @ berjoging secara profesional. Sekadar berlari keanak-anakkan sahaja. Dulu berat aku masih bertahan di tahap 60kg-63kg sahaja. Masih berbentuk V pada badan aku seperti Ronaldinho,cuma kami berbeza dari paras rupa. Aku lebih kacak dari dia. Disebabkan tidak bersukan secara hardcore selama 7 bulan,aku menjadi sedikit montel dan agak-agak comel badan aku macam Maria Tungku Sabri.

Kini,aku kembali aktif secara mendadak walaupun agak sibuk berkerja untuk bakal isteri dan anak-anak kembar aku (boleh aku berimpikan anak kembar kan?). Tidak kira apa jenis sukan pun aku tetap main. Walaupun ada sesetengah sukan aku bukanlah hebat tapi aku boleh main dan ada gaya tersendiri dalam permainan tersebut. Futsal adalah sukan kegemaran aku. Sanggup main 2-3jam sehari walaupun sedikit 'pancit'.

Sejak sebulan lepas aku aktif bermain tennis. Aku tidak pernah bermain tennis sebelum ini. Tapi aku cuba bermain seperti Rafael Nadal. Dalam sukan,gaya itu penting walaupun kamu tidak hebat. Sama seperti pemain-pemain bola kebangsaan kita. Rambut nampak macam Beckam, main macam budak sekolah rendah.

Minggu lalu aku bermain tennis waktu malam selepas pulang kerja. Aku pulang agak lewat malam. Malam minggu. Dengan berbekalkan seluar pendek dan baju tanpa lengan serta rambut yang diikat kemas ke belakang,aku memandu pulang ke rumah. Seperti biasa, mesti ada sekatan jalan raya oleh polis-polis kita yang amat "Mesra,Cepat & Amanah".

Aku perlahankan kelajuan yang baru nak mencecah 80km/j,laju kan?Seorang anggota polis melihat cukai jalan kereta aku. Aku yang sudah memakai tali keledar sejak awal memandu menurunkan cermin kereta secara perlahan-lahan. Dia melihat aku. Aku macam biasa,cool saja. Sebab aku tak buat salah. Lesen ada,memandu tidak melebihi had laju. Sambil memegang kereta aku,dengan muka sedikit ketat,sedikit gaya seorang polis jahat dalam filem Tamil, beliau bertanya:

Polis: Dari mana nie?

Aku: Baru balik bersukan encik.

Polis: Malam-malam camni?Sukan apa kau main nie?Macam samseng je aku tengok ko ni.

Sial sungguh mulut dia. Muka baik macam ni dia sanggup melemparkan tuduhan melulu itu. Aku sabar saja sebab dia polis. Aku rakyat.


Aku: Baru balik main tennis encik.

Polis: Tennis?Huh!!..sukan orang putih jugak kau nak main.

Hah?Apa masalahnya encik polis?Nak bersukan kena ikut negara ke?Bangsa ke?Aku tak tau apa masalah encik polis tersebut. Selepas dia tengok lesen,aku dilepaskan tanpa ada jaminan.

Muka aku tak nampak samseng langsung la. Buta penglihatan betul.


Kena main sukan Melayu la kalau macam tu. Macam Sultan-Sultan zaman dulu kala,memanah & memburu dalam hutan.

Baru sukan Melayu.

19 comments:

  1. main dam aji..barulah hebat bersukan..
    ahhahaa

    ReplyDelete
  2. nnt bila2 malam kita kumpul ramai2 main teng teng, takpun galah panjang..nak lagi nostalgik kita main tarik upih tak pun masak2..ok?

    ReplyDelete
  3. Faryn:Tu sukan orang-orang tua sambil lepak kat kedai kopi...u bole la...hahha

    Dani:Wah..lu buat gua rasa kembali ke zaman gua main kawen2 dulu masa kecik2..hahha..bila mau blk KL?

    ReplyDelete
  4. Hahaha..apply la KPLI cikgu PJ, konpem ko punye badan menten..wakakakakaka!!

    ReplyDelete
  5. sepatutnya hang cakap sukan sepak raga kat dia.
    barula sukan warisan zaman heng tuah dulu.
    :)

    ReplyDelete
  6. Kejora:Keje kerajaan leh simpan rambut pjg x?hahaha..tak mau!

    Anas:Hah...baru aku igt..tp masa tue aku lupa...dia tenung mcm aku juai ganja.Sial.haha.

    ReplyDelete
  7. main gasing barulah melayu. hahaha

    ReplyDelete
  8. ko tibai jer raket tenis tu atas kepala lutut encik polis tu..kasi dia sedar sikit..

    ReplyDelete
  9. aku rase incik polis tu anti sukan kot...
    xpon dia xtau tenis tu ape...haha!

    ReplyDelete
  10. nasib ko x cakap bungee jumping...

    kalu x mesti die saman ko...haha~..

    ReplyDelete
  11. lu gua tgk pakaian dah mcm brader2..mana polis tak panas tgk

    ReplyDelete
  12. heran 7 bln jek bdn leh montel..
    apa rahsia mknan yg ko mkn slalu ek.. ok pe montel cute pe? hahahaha

    ReplyDelete
  13. belle:Ko tau main gasing?kalu x tau,ko bukan Melayu..hehe

    bekam:Ceewaahhh..mesti kecik-kecik lu slalu main kn?kan?gua tau...haha

    Anasir:Ikutkan hati gua,memang nak hentak je..tapi gua ni rakyat yang baik..hehe

    corpse:Dia seorang kaki bangku...tangan dia pun bangku simen..

    Cibon:Kalu aku ckp camtu,comfom dia saman...sbb kurang ajar..haha

    Dani:Wahh..dh mcm brader2 lu tgk gua?gua terasa makin tua plak...

    dhiya:Makan nasik siang malam 5kali sehari...mesti montel..try..haha

    ReplyDelete
  14. ditaktor hati:Tue permainan petang2 tue...best jgk...jom main kt putrajaya..haha

    ReplyDelete
  15. jom main tenis bersama...

    ajk pmpuan xksa lelaki berbulu dada 2..ckp die ape brg main dam aji..hahahha...

    ReplyDelete
  16. Bole...tp praktis la dulu kasik terer sket..hahaha..ko beregu dgn si faryn tu..boleh kalahkan aku x?haha.

    ReplyDelete
  17. haha... ak pon nak kembar jgak... nak twin baby girls...

    my grandma twin... tp anak2 die xde pon yg twin... percentage gen twin mebi pegi kat ak jew.... sbb ak anak sulung... biasa anak sulung dpat gen terbaik...

    haha... ape nye teori la ni...

    anyway... banyakkan posting...
    ko lawak jgak... best baca...

    ReplyDelete