Wednesday, November 12, 2008

Ini Kisah Pakcik Man...

Pakcik Man adalah org tua kampung aku di Utara Malaysia.Umurnya sudah masuk 60thn lebih.Aku mengenalinya kerana dia org kampung aku yg selalu lepak di kedai kopi Pak Lang aku.Aku pula bekerja part time sebagai pembacuh air kedai Pak Lang aku.

Setiap kali Pakcik Man dtg ke kedai dgn basikal tuanya yg ada 'side-mirror' di kiri-kanan handle basikalnya itu,dia akan meng'order' air kopi gelas.Sambil menyedut asap2 dari sebatang rokok surya..dia menghembusnya dengan membuat bentuk bulat2..agak terer seorg org tua membuat begitu...tiap kali kedatangannya ke kedai akan diikuti oleh rakan2 se'tua'nya...mereka akan berborak-borak kosong sambil bercerita....aku pulak suka mendengar mereka bercerita..ada satu cerita yg aku masih ingat smp arini...masa tu ada seorg brader bernama Abg Din (seorg pekebun sawit) yg bercerita tentang ular yg dia jmp kt kebunnya:


Abg Din:Hangpa nk tau dak...???

Pakcik Man:Nk tau apa???habaq ja la..

Abg Din:Semalam nyaris2 aku terlanggaq ulaq sawa melintas depan aku..dia punya badan...uisssshhh..besaq nk mampuih...

Org kampung 1:Ushhhhhh...gila panjang....

Abg Din:Aku pun apa lagi,berenti laa dulu tunggu dia melintas...panjang dia nk habaq kat hang, ada la dlm 2meter...(sambil mendepangkan kedua2 tangannya...)

Orang kampung 2:Uiiiisshhhhhh...gilaaaa..panjang tueee....

Ketika ini semua yg mendengar crita tersebut menggeleng-gelengkan kepala,tandanya mereka kagum dgn kepanjangan ular tersebut....selepas itu...

Pakcik Man:Cehhhh...tue hg kata panjang????Dulu aku jumpak lagi panjang...

Pakcik Man terus mencelah mematikan imaginasi semua org yg berada di situ.

Abg Din:Bila???Kat mana Pakcik Man jumpak???

Semua terus menunggu...


Pakcik Man:Dulu....kat bendang aku...masa tu aku nk balik rumah dgn gerek (basikal) aku tue (sambil menunjuk2 ke arah basikal tuanya)..tgh laju aku kayuh...putt..putt..tiba-tiba dari jauh aku nampak ada ulaq sawa melintas depan jln..tunggu apaaaa lagi...kreekkkkkkkk(bunyi brek)....aku teruih brek habaq hang....laju tak laju la aku bawak masa tue...nyaris2 terlanggaq pokok ketapang tepi bendang tue...lepaih tue aku teruih tunggu ulaq tue melintas dulu...hangpa tau dak ulaq tue panjang mana????

(tanya Pakcik Man dengan angkuh skali..sambil menuding2 jari telunjuknya kearah kami semua...kami semua cuma menggeleng-gelengkan kepala....)
;
;;
;;
;;;
;;;;
;;;;;
;;;;;;
;;;;;;;;
;;;;;;;;;;;
;;;;;;;;;;;;;
Pakcik Man:Lepas satu jam aku tunggu,ulaq tue tak abih melintas lagi.......

Semua orang:........................................................

2 comments:

  1. Memang klakau kaw kaw pakcik nie...tq Cik Nurul krn sudi singgah ke teratak buruk nie..hehehe

    ReplyDelete